1.541.758 fotó  |  14.770 galéria  |  8.203 cikk

Magazin

Riport

2017-02-27  |  Vági Márton

Mennyire csípősek a magyar paprikák?

Először is hogyan mérjük a paprikák csípősségét?

A válasz a Scoville-skála, ez a paprika fajtákban található kapszaicin nevű anyag relatív mennyiségét méri. A kapszaicin mérésére először Wilbur Scoville amerikai kémikus dolgozott ki használható eljárást (1912-ben), ezért az egységet róla nevezték el. Mindezt egy organoleptikus teszttel mérik, ami lényegében abból áll, hogy eredeti eljárásban a paprikából készült oldatot cukros vízzel hígították addig, amíg a „csípést” a tesztelők (eredetileg öt kóstoló) már nem tudták érzékelni; a csípősséget a Scoville-skálán a hígítás mértéke adja meg. Ennek alapján a kapszaicint egyáltalán nem tartalmazó édes paprikák (például a zöldpaprika) Scoville-értéke nulla, mivel oldatuk hígítatlanul sem csípős.

Térjünk vissza az eredeti kérdésre. Csípősek-e a magyar paprikák? Többször is tapasztaltam már, hogy hajlamosak vagyunk úgy beszélni a magyar paprikákról, mintha azok veszettül erősek lennének, néhol kisebb kultusza is van a magyar paprikának. Csak éppen nem értem, hogy miért.

Ugyanis a magyar paprika csípőssége a vicces és szánalmas között van, a Scoville-skála szerint. (Meg szerintem is, de az mindegy) Az SHU értékek szerint a legerősebb magyar paprikák 1500-2500 között vannak. Ez a lista alja, egyértelműen. Ehhez képest a Jalepano paprika simán elérheti a 8000-et, de még ez is csak a futottak még kategóriába fér bele. A Habanero Chile például százszor erősebb a legkeményebb magyar paprikánál, de a világ egyik legdurvább chilije a Naga Jolokia nagyjából 1.000.000-ós értékkel rendelkezik. A vegytiszta kapszaicin egyébként 15-16 milliós.

Persze nem jelenti azt, hogy csak az a jó paprika, ami csíp, de egy valami biztos: csípősségben finoman szólva sem tartozunk az élmezőnybe. 

Végül íme egy videó, ahogy egy srác megpróbál megenni egy darabka Naka Jolokia-t. 

Magazin

Magazin >>

Képek

Képek >>

Eseménynaptár

Kedvenc Programjaid>>

Szólj hozzá

Partyzoo a Facebook-on