1.502.635 fotó  |  14.412 galéria  |  8.154 cikk

Magazin

Riport

2016-12-11  |  Vági Márton

Drága az egészség?

Mivel Európa egyik legegészségtelenebb nemzete vagyunk, így nem árt végre pontot tenni a kérdés mögé. Drága egészségesen élni? Erre azt tudom mondani, hogy mihez képest. Egyáltalán milyen életvitelt nevezhetünk egészségesnek? Ebben a rohanó világban egyáltalán lehet egészségesen élni? Még szép, csak akarni kell. És egyáltalán nem drága.

Mire figyeljünk oda, ha egészségesen akarunk élni?

Első és legfontosabb a sport. Életkortól függetlenül, kötelező hetente legalább háromszor félórát sportolnunk. Ez lehet akár valamilyen labdajáték a haverokkal, lehet fitnesz, futás, bicikli, úszás, idősebbeknek nordic walking, vagy akár tánc. Fontos, hogy egyrészt élvezzük, amit csinálunk (másképpen csak nyűg lesz), másrészt tudjuk rendszeresen csinálni. Annak semmi értelme, hogy fél évente egyszer elmegyünk futni. A szervezetnek kell pár hét, hogy hozzászokjon a rendszeres testmozgáshoz, de ha az megvan, utána már simán a napi rutinunk része lesz. Mivel a legtöbb ember naponta 8 órát dolgozik, könnyen kiszámolhatjuk, hogy marad 16 óránk, ami hellyel-közzel szabad. Ebben a 16 órában, ha valaki nem tud hetente háromszor akár csak fél órát belezsúfolni, akkor valamit nagyon rosszul csinál. A sportnál sem az időhiány, sem a pénz nem lehet kifogás. Egy barátok közt rész ideje elég rá (úristen, ki nézi azt a hülyeséget?), a futáshoz pedig nem kell pénz, de egy fitnesz bérlet ára sem megfizethetetlen, havi szinten 5-10 ezer forint körüli összegről beszélünk.

Ha eljutottunk oda, hogy sportosan élünk, akkor az már egy nagy lépés az egészséges életmód felé. Jön a másik része, a táplálkozás. Ugye mondanom sem kell, hogy zsíros ételeket, fehér lisztet, cukros ételeket/italokat, dohányzást, alkoholt, túlzott koffein bevitelt mellőzni kell. Ilyen szempontból hiába finom a kolbász, a hurka, a szalonna, a csoki meg a kóla, ezeket bizony el kell felejteni. A sertés hús úgy ahogy van kerülendő, helyette fogyasszunk legfőképpen csirke vagy pulykamellet, illetve rengeteg halat/tengeri ételt. Gabonából törekedjünk rá, hogy CSAK teljes kiőrlésűt vegyünk, szerencsére a nagyobb boltokban már bőven van ilyen, és alig kerül többe, mint a normál, ám baromi egészségtelen sima kenyér. Fontos zöldségeket és gyümölcsöket enni, de nem a vitamin tartalmuk miatt (az elenyésző), hanem a rost tartalmuk miatt. Hozzáteszem, főleg gyümölcsből, a benne lévő cukor miatt nem ajánlott túl sokat fogyasztani. Egyébként egy egészséges bevásárlás, ahol tegyük fel veszünk 1 kg csirkemellet, egy doboz rizst, teljes kiőrlésű pékárut, ásványvizet, friss zöldséget, gyümölcsöt, reggelire mondjuk zabpelyhet, nem igen kerül többe, mint az, ahol sertéshúst, cukros üdítőt, tésztát, csokit, cukros üdítőt, joghurtot, chipset veszünk. Sőt…

Abban az esetben ha már eljutunk oda, hogy rendszeresen sportolunk, és a táplálkozásunkra is oda figyelünk, jöhet a vitamin bevitel. Igen, ez az amire költeni kell. Elég sokat, naponta 1 doboz sör árát. Ha vitamin, felejtsük el a patikákat. A legjobb, amit tehetünk, ha a vitakingről, vagy a biotechtől rendelünk, egy hónapos adagnyi komplex multivitamint. Ezek a termékek 30 napra elegendőek, és naponta 6-10 kapszulából állnak, és a havi adag nagyjából 5-6000 forint. Bennük olyan a szervezet számára nélkülözhetetlen hozzávalókkal, mint a C-vitamin, A, B, D, E vitamin, jód, vas, szelén, halolaj, Gingko Biloba, fokhagymaolaj, magnézium, kálcium vagy a Q10 koenzim. Ezek olyan vitaminok, antioxidánsok és ásványi anyagok, amiket még a legegészségesebb táplálkozás mellett is nagyon nehéz bevinni a szervezetbe (be lehet, csak elég drága) ellenben nagyjából napi 1 doboz sör árából meg tudjuk ezt venni magunknak. 

Tulajdonképpen, ha meghozzuk a belső döntést, hogy lemondunk az eddigi egészségtelen életmódunkról, és egészségesre váltunk, akkor rájövünk, hogy anyagilag nagyjából ugyanott vagyunk, mint eddig, csupán az esély adjuk meg magunknak, hogy hosszabb és tartalmasabb életet élhessünk. Szerintem megéri megpróbálni…

Szólj hozzá

Partyzoo a Facebook-on