1.543.012 fotó  |  14.781 galéria  |  8.203 cikk

Magazin

Riport

2017-02-06  |  Vági Márton

Élményekre költs, ne tárgyakra

A helyzet az, hogy a tárgyak - legyen szó ruhákról, kütyükről, autóról - csak nagyon rövid ideig okoznak boldogságot. Ennek pedig három fontos oka van:

Hozzászokunk az új javakhoz. Ami egyszer újdonságnak és izgatónak hatott, hamar megszokott lesz. Egy magasabbra rakjuk a lécet. Minden új vásárlás új elvárásokat hoz. Amint hozzászoktunk valamihez, egyből jobbat keresünk. A szomszéd fűje mindig zöldebb. A tárgyakat természetüknél fogva hasonlítgatjuk. Veszünk egy új autót, és elégedettek vagyunk vele, egész odáig, amíg a barátunk nem vesz jobbat. És valaki mindig vesz jobbat.

Ellenben ha a pénzünkön élményeket veszünk, az örök életre szól. Számomra pedig a legjobb, legnagyobb élménye az utazás. Mennyivel jobb dolog elutazni egy ismeretlen helyre egy hétre, mint megvenni a legújabb Iphone-t? Mennyivel királyabb bejárni a fél világot, mint Zara meg Louis Vuitton cuccokat hordani. Mennyivel menőbb végig tekerni a fél világon egy biciklivel, mint venni valami ócska használtautót? Sokkal. Nem tudom a pénzemet jobb dologra költeni, mint az utazás. Ugyanis a tárgyainknak előbb-utóbb a rabjai leszünk, addig az utazással szabaddá válhatunk. Akárhová is menjünk a világban, mindig egy picit többek leszünk, egy picit értékesebbek leszünk, akkor mikor hazatérünk. Egyszerűen nincs olyan pszichológiai kutatás, ami nem bizonyítaná be, hogy a legjobb dolog, amit a pénzünkön vehetünk, azok nem tárgyak, hanem élmények.

Az élmények részei lesznek az identitásunknak. Nem a tárgyaink vagyunk, de mi vagyunk minden, amit valaha láttunk, amit valaha tettünk, az összes hely, ahol voltunk. Egy okostelefon megvásárlása nem változtatja meg, azt aki vagy, de ha elutazol, és bejárod a Kaukázust, az valószínűleg igen.

„A élményeink nagyobb részét jelentik önmagunknak, mint anyagi javaink” – mondja Gilovich. „Tényleg szeretheted az anyagi dolgaid. Azt is gondolhatod, hogy az identitásod kapcsolódik ezekhez a dolgokhoz, de ennek ellenére elkülönülnek tőled. Ezzel szemben, az élmények tényleg a részünké vállnak. Élményeink összessége vagyunk.”

Egy tanulmányában a professzor kimutatta, hogy a negatív élmények esetén, ha később beszélünk róla, akkor ezek az emlékek kellemessé is válhatnak.  Idővel még az ijesztő és veszélyes történetekből is vicces sztorik keletkezhetnek. 

Az élmények megosztása más emberekkel való kapcsolat kialakításában is jobban segíthet, mint a tárgyakkal kapcsolatos tapasztalat. Gondoljunk csak arra, hogy egy utazási élményről való sztorizgatás hamarabb közös téma lehet, mint mondjuk, ha azt meséljük el, hogy vettünk egy új nagyképernyős lapos tévét.

Mindent összefoglalva érdemesebb tehát arra törekedni, hogy ne a különböző anyagi dolgok megszerzésére irányítsunk a figyelmünket, energiánkat,  hanem  próbáljunk meg minél több élményt szerezni. 

Magazin

Magazin >>

Képek

Képek >>

Eseménynaptár

Kedvenc Programjaid>>

Szólj hozzá

Partyzoo a Facebook-on